Onbeperkt, flexibel en intuïtief: persluchtstations efficiënt aansturen

maandag, juni 17, 2019

airtelligence provis 3 van BOGE genomineerd voor UX Design Awards

Genomineerd voor de UX Design Awards: de uitgebreide visualisering van de airtelligence provis 3 geeft bijvoorbeeld statuswaarden en verbruikstrends van de compressoren weer – overzichtelijk en van overal oproepbaar.

Met de airtelligence provis 3 stelt BOGE nieuwe normen voor de overkoepelende aansturing van persluchtcompressoren. Met de nieuwste versie van de intelligente besturing kan een onbeperkt aantal compressoren, persluchtnetten en toebehoren proactief en verbruiksafhankelijk worden aangestuurd en beheerd. Een volledig geïntegreerde, krachtige industriële pc maakt van het systeem een totaaloplossing die klaar is om te worden aangesloten. De bediening vindt plaats via een intuïtief touchdisplay of op afstand, bijvoorbeeld via een mobiel eindapparaat. Alle machinegegevens kunnen te allen tijde en vrijwel in real time worden opgevraagd. Het samen met partner macio GmbH ontwikkelde User Interface Design, het ontwerp van de gebruikersinterface – doelgericht, modern en overzichtelijk ondanks omvangrijke configuraties – is nu genomineerd voor de UX Design Awards.

De vorige versie airtelligence provis 2.0 regelde het samenspel van wel 16 starre of frequentiegeregelde compressoren en een beperkt aantal toebehoren. Bij de airtelligence provis 3 zijn nu de hardware en software zo gedimensioneerd dat onbeperkt compressoren en componenten kunnen worden aangesloten en bijgeschakeld. Omdat Ethernet wordt gebruikt als communicatiestandaard, kan gebruik worden gemaakt van bestaande IT-infrastructuur en snelle en gelijktijdige communicatie tussen meerdere deelnemers onderling is mogelijk. Dankzij de nieuwe Modbus-interfacemodule kunnen in de airtelligence provis 3 zonder problemen ook compressoren van derden worden opgenomen. Om ervoor te zorgen dat de communicatie tussen producten van verschillende fabrikanten en apparaattypen veilig en betrouwbaar werkt, ondersteunt de BOGE-besturing nu al het open gegevensformaat OPC UA.

Bovendien kan de airtelligence provis 3 verschillende persluchtnetten aansturen – een noviteit op de markt. In de gezondheidszorg bijvoorbeeld moeten er naast een steriel luchtnet vaak nog andere, afzonderlijk aangestuurde netten in bedrijf zijn. Daarbij vereenvoudigt de intuïtieve touchbediening het gebruik: op het geoptimaliseerde display van 15,6 inch zijn het detailaanzicht van de compressor, het profielaanzicht of het drukverloop te zien. Maar of het nu op het geïntegreerde display, op de pc, op de tablet of op de smartphone wordt weergegeven – de uitgebreide visualisering is webgebaseerd, kan daarom vanaf een willekeurige plaats in het netwerk worden opgevraagd en bediend en wordt op elk eindapparaat even overzichtelijk gepresenteerd. De webgebaseerde visualisering laat vrijwel in real time statuswaarden en verbruikstrends zien. Nieuw daarbij is een energierapportage volgens de norm DIN ISO 50001. Ten behoeve van een efficiënt energiemanagement kan de gebruiker te allen tijde zien met welke energiekosten het gebruik van de compressoren gepaard gaat.

De intelligente besturing airtelligence provis 3 van BOGE verbindt de gegevens van een onbeperkt aantal compressoren en componenten met elkaar.

Elke situatie zelfstandig oplossen

De krachtige regelalgoritmes van de airtelligence provis 3 kiezen de optimale combinatie van compressoren en extra componenten proactief en verbruiksafhankelijk. Zo voorkomen zij energie-intensieve overcompressie en optimaliseren het gebruik bij belast/onbelast draaien. Bovendien verbetert de als optie leverbare softwaremodule airlogic de efficiëntie van de gehele persluchtinstallatie: luchttoevoer-, retourlucht- en luchtafvoerkleppen, maar ook randapparaten – alles wordt eenvoudig en intuïtief met elkaar verbonden en status- of temperatuurafhankelijk aangestuurd.

De airtelligence provis 3 is vanwege zijn uitstekende user experience genomineerd voor de internationale UX Design Awards, die komende september worden uitgereikt. Het Internationale Design Zentrum Berlin waardeert daarmee vernieuwende en innovatieve oplossingen die de meerwaarde van technologie doen toenemen.

Over BOGE

Met meer dan 100 jaar ervaring behoort BOGE KOMPRESSOREN Otto Boge GmbH & Co. KG tot de oudste fabrikanten van compressoren en persluchtsystemen in Duitsland. Het bedrijf is een van de marktleiders. Of het nu gaat om High Speed Turbo-compressoren, schroefcompressoren, zuigercompressoren, scrollcompressoren, hele installaties of losse machines – BOGE weet raad met de meest uiteenlopende vragen en voldoet aan de hoogste eisen. Nauwkeurig en kwaliteitsbewust. Het internationaal opererende familiebedrijf heeft 850 medewerkers, waarvan er zo'n 490 op het hoofdkantoor in Bielefeld, Duitsland werkzaam zijn, en wordt geleid door Wolf D. Meier-Scheuven. Zijn internationale klanten biedt BOGE met een groot aantal verkoopbureaus en dochterondernemingen een uitgebreide service. De onderneming levert haar producten en systemen in meer dan 120 landen over de hele wereld.

Downloaden

Persbericht: UX Design Awards